Anvelopele de iarnă sunt dezvoltate special pentru a fi utilizate la temperaturi scăzute și pentru deplasări în condiții de iarnă. Blocurile căii lor de rulare au un număr crescut de canale care asigură aderență suficientă chiar și pe carosabil alunecos. Compusul din care este realizat materialul anvelopelor este de asemenea selectat cu atenție pentru a menține elasticitatea anvelopelor chiar și la temperaturi scăzute. La temperaturi ridicate, totuși, anvelopele de iarnă devin prea moi, motiv pentru care acestea nu trebuie folosite pe timp de iarnă.
Conform legislației din Germania (reglementarea privind licențierea traficului rutier sau StVZO), anvelopele de iarnă trebuie să fie marcate cu simbolul M+S. Persoanele care caută un plus de siguranță referitor la bunele proprietăți de deplasare și frânare ale anvelopelor de iarnă trebuie să achiziționeze numai modele cu simbolul fulgului de nea. „O anvelopă de iarnă” reprezintă o anvelopă al cărui profil al benzii de rulare, compus sau structură a benzii de rulare sunt proiectate în principal pentru a asigura în condițiile unui carosabil acoperit cu zăpadă performanțe mai bune decât cele ale unei anvelope normale referitor la capacitatea de a iniția sau menține mișcarea autovehiculului. Germania nu prevede un anumit moment specific la care trebuie utilizate anvelopele de iarnă. În schimb, conducătorii auto au responsabilitatea să treacă la anvelopele de iarnă în cazul în care condițiile de deplasare impun acest lucru. În condiții de iarnă (respectiv, polei, zăpadă compactă, zloată sau drumuri înghețate), numai autovehiculele prevăzute cu anvelope M+S au permisiunea de a se deplasa pe șosele. Persoanele care nu se deplasează pe zăpadă și gheață pot, teoretic, să folosească în continuare anvelopele de vară chiar și pe timp de iarnă. Cu toate acestea, deoarece anvelopele de vară includ compuși dezvoltați special pentru temperaturi ridicate, utilizarea acestora pe timp de iarnă este extrem de periculoasă și nu este recomandată!